Türkçe

SİNEMANIN İÇİNDEN GEÇEN YENİ BİR YOL FİLMİ: WOMEN MAKE FILM PART: 2

Yayınlanma Tarihi

13 Nisan 2021

Yazar

Beykoz Kundura

Okuma Zamanı

3 Dakika

Mart ayı Kundura Sinema ve Sahne programının kadın sanatçılarından ilhâm alarak hazırladığımız #ilhamverenkadınlar sohbet serisinin ilk konuğu, dans tutkunlarının yakından tanıdığı bir isim: Kamola Rashidova.

En son Melih Kıraç koreografisi “Eski Tören İçin Yeni Cilt”teki performansıyla bizi kendine bir kez daha hayran bırakan sanatçıya ilhâm kaynaklarını sorduk.

Doğanın sesleri: Kuş cıvıltıları, hafif rüzgarın hışırtısı, dalga sesleri gibi doğal sesleri tercih ediyorum.

Bölüm 11 Keşif

Keşif ve aydınlanma sinemanın en simgesel anlarından bazılarını şekillendirir. Ancak en iyi bilinen sahnelerin ötesinde, bir annenin aniden çocuğunu yeni bir ışık altında görmeye başladığı Céline Sciamma’ın Tomboy (Erkek Fatma) filminde olduğu gibi insanlık, zanaat ve keşfin iç görüsü yatmaktadır. Patty Jenkins’in Wonder Woman filmindeki erkeklerin bakışlarını cezbeden sahnede olduğu gibi karşın cinsin çıplaklığının keşfi de söz konusudur. Sonra Sabiha Sumar’ın Silent Waters (Sessiz Sular) filminde, seyircilerin kendisi hikâyeyi nasıl gördükleri hakkındaki her şeyi değiştiren bir keşfe yönlendirilir.

Bölüm 12 Yetişkin/Çocuk

Ünlü film türleri– savaş filmleri, kovboy filmleri, vs. yetişkinler hakkındadır, ancak bu bölümde Jane Fonda Almanya, Belçika, Moğolistan, İsveç, Rusya, Kanada, Senegal, Arjantin ve İskoçya’dan çocuklarla ilgili 18 film hakkındaki öyküyü anlatacaktır.

Bölüm 13 Ekonomi

Aşırı şişirilmiş filmleri hepimiz görmüşüzdür ama olayları basit tutmakla ilgili olarak Claire Denis, Maria Louisa Memberg, Kinuyo Tanaka, Agnes Varda, Valeska Grisbach ve Desiree Akhavan’dan öğrenebileceğimiz görsel dersler ve hikaye dersleri nelerdir?

Bölüm 14 Montaj

Amerika’da Ava Du Vernay ve Kathryn Bigelow, Mozambik’te Sarah Maldorer, Almanya’da Leni Riefentahl, Çek Cumhuriyeti’nde Drahomira Vihanova gibi film yapımcıları ve onların kurgucuları montaj tekniklerinin sınırlarını nasıl zorlamışlardır?

Bölüm 15 Bakış Açısı Çekimi (POV)

Sinema bakış açısı sanatı mıdır? Jocelyn Moorhouse, Ida Lupino, Norveç’ten Edith Carlmar, Sofia Coppola, İtalya’dan Liliana Cavani, Kelly Reichart, büyük Larisa Shepitko, Jennifer Kent ve diğer büyük yönetmenler filmlerde bakış açısı çekimi (POV) sanatını gösterecektir. 

Bölüm 16 Yakın Çekim

Eğer yakın çekimler filmlere gerilimini veriyorsa Belçika, Macaristan, Avustralya, Finlandiya, Çin, Amerika, Fransa, Almanya ve Ukrayna’dan yüzyılı aşkın bir zaman dilimi boyunca çekilmiş filmler bu gerilim en iyi nasıl kullanılır gösterecektir.

Bölüm 17 Sürrealizm ve Rüyalar

Büyük film yıldızlarından birisi olan Hindistan’ın Sharmila Tagore’si  Wayne’s World (Wayne’nin Dünyası) filminden, deneysel filme oradan da Jane Campion, Sally Potter, Bulgaristan ve sessiz filmlere kadar uzanan bir yelpazede filmlerde rüyaları inceleyen bu cesur bölümün anlatıcılığını yapacaktır.

Bölüm 18 Bedenler

Sinemada bedenler baştan çıkartıcı, dans eden veya şiddete uğramış biçimlerde yer alabilir. Agnes Varda, Andrea Arnold, Iran’dan Marva Nabili, Finlandiya’dan Pirjo Honkasalo, Marta Meszaros ve Polonya’dan Wanda Jakubowska dahil büyük yönetmenlerin bedenleri nasıl çektiklerine ilişkin bu bölümü Jane Fonda anlatacaktır.

Bölüm 19 Seks

Bedenlerden filmin en tartışmalı unsuru olan sekse. Bu bölümde Diane Kurys, Lucile Hadzihalilovic, Jamie Babbit, Safi Faye, Athena Rachel Tsangari, Alison DeVere, Carine Adler, Donna Deitch, Miranda July, Lucia Puenzo, Maren Ade, Chantal Akerman ve diğerleri ekranda seksi göstermenin en iyi yöntemlerini gösterecektir.

Bölüm 20 Yuva

İltica, sığınak veya hapis? Sharmila Tagore ekranda yuva kavramının öyküsünü Edith Carlmar, Lynne Ramsay, Mai Zetterling, Liu Jiay-in, Forough Farrokhzad, Antonia Bird ve diğerlerinin harika filmlerini kullanarak anlatacaktır.